Var skåpet ska stå.

Mitt huvud är ett arkiv. Som ett länsarkiv.

Jag har någon gång om sänder ett stort kaos där. Det beror på olika kaotiska situationer som att någon brutit sig in och gjort oreda i mina arkivskåp, eller storm... ibland har det även varit en och annan jordbävning som vält de stora arkivskåpen så mappar med all världens kategorier blandats och papper hamnat helt fel.

Just nu, är det en relativ ordning i dom. Det ser ungefär ut som mitt toalettskåp. Det finns hyllor, där kategoriserar jag inte med parfym, smink, salvor, krämer osv... utan rubriken är bara och ”Marias skåp” och allt som har med toalettartiklar samsas snällt där dom får plats.

Bredvid min fina parfym kan det lika gärna ligga en analsalva, likaväl som en annan kamrat från de goda cologne’erna.

När jag nu tittar tillbaka in i mitt arkiv, så förundras jag över dess bredd. Jag är en liten människa.. i ett littet liv kan man tycka, men det har tydligen ingen som helst inverkan på mina upplevelser och insikter, lärdomar och känslor. För det är ju just allt detta som ligger väl bevarat i mina arkivskåp.

Har man ett litet liv kan man ändå berikas med oändliga upplevelser och intryck. Lever man ett stort liv, får man helt andra intryck och upplevelser, men för den skull inte fler. För oavsett liv så tar vi in allt som händer runtomkring, och känner för och med det, och drar en slutsats utav det. Att jag sedan ligger i en solstol på Hawaii och dricker en singpore sling... gör ingen skillnad. Intryck som intryck, bara av olika slag.

Som ung hade jag bara ett par skåp men med tiden har de utökats, fyllts, tömts... städats rensats och numer vet jag vad jag inte stoppar dit överhuvudtaget.. inte ens för att ta bort det senare. Selektivt fyller jag mina fack.

Idag önskar jag att mina skåp var tomma, utan innehåll och redo att börja fyllas. Men eftersom de är ganska fulla med upplevelser redan och insikter så verkar det som om jag bara får utveckla dem jag redan har...

Jag har en, men just nu håller jag på att uppleva nya aspekter av det som redan finns. Dock har denna tids ämne samma slut. Jag hoppas få kunna stoppa dit en mapp under kategorin ”slutet” där det ändrar rikting och jag får lägga den under” överlevnad” istället.

Kanske. Jag funderar också mer och mer över min egen anledning att vara den jag är. Jag ska söka upp dom som kan hjälpa mig att gå in i den värld av omsorg som allt det ledsamma öppnat för mig.

 

Jag ska finnas, och för vilka. Utöver min familj. Jag måste bara finna rätt väg... Så ska jag komma till min rätt. Inte många vill det jag vill... men det är mitt hjärta som väljer inte mitt förnuft.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0