I och utanför kråkslottet…

 

 

Fortfarande dunkar musiken men den lilla ”chokladiga” flickan leker med en bil på golvet och jag befarar att hon kommer att landa på näsan snart och somna där hon ligger.

Blixten har förflyttat sig från mina fötter och krupit upp hos Polly, där sover dom gott.

Busan ligger kvar vid fötterna, hon lämnar inte mammas sida. Aldrig, även om världen rasar så stannar hon med mig.

Hästarna står och solar och sover. Ovetande att dom kommer att få jobba i eftermiddag. Hehe… Vilken surprise dom får ;)

 

I lördags var jag och Jessica ute på äventyr i Umeås nejder, och tittade på hästar. Vissa mer imponerande än andra. Och jag må säga att man lärt sig en hel del. Och det kom väl till pass för jag besiktigade faktiskt dom.

Det har tagit några gånger som följeslagare och hästköpare för att få lite koll.

Man blir bättre för varje gång, och tur är väl det för jag vill inte att – om det nu blir en häst här i sommar, ska vara någon som har några blessyrer. Det vill jag inte ska hända igen.

Det är jobbigt med hästar som inte är friska helt och fullt och man får det besvärligt både med hanteringen och inte så roliga räkningar från veterinären.

Men vi hade jätteroligt!

Helkul dag, där man både fick vara smakråd för hästar och balklänning.

När man kom hem hade man huvet fullt med hästar och magen full av reseproviant i form av gooooodis.

Färden dit och hem var värre än en berg och dalbana, för om vi har dåliga småvägar så har vännäskommun det värre. Fy för satan, jag skrek, Jessica skrek, blånit och tvärsväng…

Det blir ju inte bättre av att man har lånat ett dyrt lyxåk av Jessicas pappa som har väldigt ren bil, ty den var både brun och hårig efteråt. Men den luktade bättre än Wunderbaum inuti ;) !!

 

Hundarna mår jättebra, Polly är vacker så det gör ont. Äntligen har hon lagt på hullet och ser ut som en vacker ståtlig schäfer. Inte lätt har hon haft, men nu är hon både lugn och harmonisk, så maten har kunnat fastna på hennes rangliga kropp.

Blixten och Busan fick en makeover av mig och Jessica när vi tog köket i beslag och tvingade samtliga hundar i våra familjer att klippas!

Vi skrattade så vi tjöt för det blev inte riktigt vad vi tänkt oss. Tur att hundarna inte har samma kräsna nos för frisyrer som vi har, för då hade dom vägrat gå ut.

Men en sak lärde vi oss och det är att hundtrimmare funkar inte på Busans päls. Helt jävla omöjligt. Stackarn fick pälsen ryckt på ett ställe så jag gav upp och tog saxen och det kan ni ju förstå hur hon ser ut då?!!

Ska lägga in bilder ikväll om jag orkar så ni får skratta lite… Hehe…Någon ”Groomer of the Year” blir vi inte.

 

Annars har inte mycket hänt, jo… Jag har startat eget…! Vill ni ha loggor, eller grafiska bilder så är jag väääldigt billig och bra.

Mest för att ha nåt att göra de dagar då kroppen inte fungerar.

 

Njut av livet!

Nu ska jag och Tess ut i luften och solen, för nu försöker hon fånga fiskar ur akvariet.....


Kommentarer
Postat av: Sonja

Va kul att du hittade till "min" kommun, mindre kul att du inte ringde bara för en déjt på 5 min så pass att man kunde få en kompis kram...

2010-04-21 @ 16:03:36
Postat av: Katarina

Hej, hittade hit av en slump. Synd med alla tråkigheter runt om kring. Men en sak jag undrar över:hur kan du "besikta" hästar?? själv har jag varit häst ägare i många år och så vitt jag vet så är det vetrinär el. dyl som besiktar hästar.

Att köpa en fullt frisk fungerande häst utan vet.besiktning är inte att föredra, så vill vara på er säkra sida tycker jag av erfarenhet att ni borde kosta på er det!

Mvh/K

2010-04-24 @ 18:02:39
Postat av: Maria

ÖÖööh,

nu tror jag att du tyder texten lite väl mycket...?

Det jag menar jag inte besiktiga på det sättet som du tyder det som...

Och vare sig man VETERINÄRbesiktigar en häst så kan man inte då heller vara säker på sitt köp, för vad som helst kan hända. Eller hur?

Det jag skriver och menar är att man för var gång lär sig mer och mer,för du kan väl inte påstå att du inte lärt dig något även om hästen blir veterinärbesiktigad??? Och dessutom där vi bor, har vi inte Veterinärer i den utsträckning som som södra delen av sverige och därför kanske man inte har möjlighet att ta in en veterinär att göra en grundlig undersökning. Så det handlar inte om pengar i den frågan utan mer om tillgången. Man kan själv titta efter rörelseavvikelser, sår, ohyra, tänder eller andra symptom som kan komma att påverka hästens tillstånd. Jag var med och köpte en häst där ett litet till synes väldigt litet sår, blev till en böld i grapefruktstorlek. SOm ett exempel... Och visst är det att föredra en veterinärbesiktning, men vi har inte alltid möjlighet.

2010-05-07 @ 23:37:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0